אבחון נגע בפה

ד״ר עמית שחם

מהו נגע בחלל הפה?

ישנם סוגים שונים של נגעים, חלקם מופיע בחלל הפה. לעיתים אנו סובלים מפצע שנמצא בתוך הפה ומכאיב לנו , אבל בשונה מנגעים בחלקים אחרים בגוף, אותם אנו בודקים מיד, הרי שכשמופיע נגע כזה בחלל הפה, אנחנו לעיתים מחכים שיחלוף ובדרך כלל נמנעים מטיפול. נגעים המופיעים בחלל הפה נחלקים לכמה סוגים: נגעים שהם שפירים ובעצם חוץ מהכאב ואי הנוחות הכרוכה בהם, אין כל סכנה אחרת עם נגע כזה. הסוג השני של נגעים, הוא נגעים טרום ממאירים, כלומר שיש סיכון שיהפכו להיות ממאירים ולכן חייבים לטפל בהם ונגעים ממאירים. זהו הסוג האחרון. במקרה הזה, הנגע כבר אובחן כממאיר ויש צורך בטיפול שונה משאר הנגעים שהוזכרו.במקרה של נגעים ממאירים, לרוב הם מסוג מאד מסוים אך הם עלולים להיות אלימים. מדוע יש לנו נגעים ובוודאי נגעים ממאירים בחלל הפה? לרוב עישון ושתייה של אלכוהול בכמויות גדולות עלולים להיות גורם לנגעים בפה. גורם נוסף הוא חוסר היגיינה של הפה. גם חשיפה לשמש ואי שימוש בחומרים מסנני קרינה עלולה לגרום לנגעים וגידולים. אז מתי פונים לרופא? בכל נגע שלא נרפא עד 14 יום. אצל מי בודקים את הנגע? לרוב בכל הנוגע לנגעים בחלל הפה הרופא המומלץ ביותר הוא רופא שיניים מומחה או כירורג פה ולסת. גם רופא עור יכול לאבחן נגע בפה וגם רופא אף אוזן גרון. האם ניתן למנוע הופעה של נגעים? כאמור, מה שגורם לנגעים זה לרוב עישון ושתיית אלכוהול ולכן כצעד מניעתי אפשר פשוט להפסיק לעשן, להקטין את צריכת האלכוהול ולטפל בהיגיינה של השיניים.

איך יודעים האם יש לי אפטה או נגע ממאיר (סרטן הפה)?

מהי אפטה? אפטה זהו פצע קטן ולרוב מכאיב ומעצבן בחלל הפה.הפצע הזה לרוב מכוסה שכבה לבנה-צהובה והוא גורם מעבר לכאב לקושי לאכול ולחוסר נוחות .  רוב רובה של האוכלוסיה נתקלה לפחות פעם אחת בחייהם באפטה וזהו נגע שלרוב חולף מעצמו ולעיתים בטיפול תרופתי נקודתי. יש גם אנשים שסובלים מאפטות חוזרות. יחד עם זאת חשוב לדעת שפצעים כאלו עלולים להעיד גם על הימצאות סרטן בפה ולכן ברגע שיש לנו נגע בפה, חשוב מאד לא להזניח ולבדוק אותו אצל רופא.

 

 

ממה נובעות אפטות? ישנן סיבות רבות לרבות היעדר שעות שינה, חוסר איזון הורמונלי, ואפילו גנטיקה אבל במקרה בו מדובר באפטות חוזרות, ישנו סיכון שמדובר בכלל בהתפתחות של סרטן הפה וחשוב מאד לפנות בזמן לרופא. איך מזהים סרטן פה? לרוב יופיע גידול ממאיר בחלל הפה, לרוב בצידי הלשון וברצפת הפה. וישנם גם מיקומים נוספים בפה בהם יכול להופיע סרטן, לרבות עצמות לסת, שפתיים וחניכיים. גידול בחלל הפה לא תמיד יכאב ולפעמים נוצר בעקבותיו דימום, או תזוזה של השיניים ממקומן. אבל ישנן גם פעמים בהן אין שום סימנים לסרטן הפה ופשוט יהיה פצע בפה שלא נרפא אורך זמן. כאמור, על זה צריכה להיות תשומת הלב.

גידול בפה

גידול בחלל הפה יכול להתחיל בשקט ובלי שיורגשו. אינו כואב ולא בולט. יש רבים שעלולים להסתובב עם גידולים ממאירים בחלל הפה בלי בכלל לדעת שהם שם משום שלגידול בפה בשלביו הראשונים כמעט ואין תסמינים.

גידול בחלל הפה

הוא מופיע כפצע קטן או כשינוי בצבע הלשון, אינו מכאיב ואינו מטריד ועלול להתגלות רק בבדיקה מקרית אצל רופא השיניים. אבל זה עלול להיות גם גידול קטלני שחייב להיות מאובחן כמה שיותר מהר על ידי ביופסיה של נגע בפה.

האם יש קבוצות סיכון שנוטות לפתח יותר גידולים בפה?

על-פי מחקרים שונים שנעשו ברחבי העולם, מעשנים, מדוכאי חיסון כגון חולי איידס או מושתלי איברים, צרכני אלכוהול בכמות גבוהה ואנשים שנחשפו לווירוס בפפילומה עלולים להיות בסיכון גבוה יותר.
עישון ואלכוהול גורמים לגירוי חוזר של ריריות הפה ומכילים חומרים קרצינוגנים שהם מעודדי סרטן הגורמים לשינויים גנטיים בתאים ובסופו של דבר להופעת תא אחד שהוא סרטני. גידול מוגדר כצמיחה בלתי נשלטת של תאים פולשניים שגורמים נזק לרקמות שמסביב.
בדרך כלל הגידול יופיע ברצפת הפה או בלשון אך הוא יכול להופיע גם בחניכיים, בריריות הפה או בשפתיים. גידולים בחלל הפה יכולים להיות גם גרורות של סרטן שמקור באיבר אחר, למשל מערכת העיכול, השד, הכליות והעצמות.

מהם התסמינים הנפוצים של גידול בפה?

הופעה של כתמים לבנים בחלל הפה ובעיקר בלשון, משטחים אדומים או משטחים בצבע מעורב של לבן ואדום בריריות של חלל הפה עשויים להעיד על קיומו של גידול ממאיר.
סימפטום נוסף שאמור להדליק נורה אדומה הוא הימצאותו פצע בשפתיים או בפה שלא נעלם או הימצאותו של כיב בודד. כשיש כיבים רבים הם לרוב מעידים על מחלה ויראלית ואילו כיב בודד הוא סימפטום חשוד. גם תזוזת שיניים ממקומן עשויה להצביע על קיומו של גידול ממאיר. כמו-כן, קושי בלעיסה ובבליעה וכאבי אוזניים.
האבחנה המוקדמת של גידול היא קריטית כדי להגיע לתוצאה מוצלחת של טיפול. פצע שאינו מחלים או אחד מהתסמינים שצוינו דורש אבחון ובירור אצל מומחה.

גילוי מוקדם מציל חיים

רופא השיניים המכיר היטב את חלל הפה שלכם ומתמצא בסוגי הנגעים השונים הנמצאים בחלל הפה, יכול לבצע בדיקה שגרתית ולזהות נגעים ואף נגעים ממאירים אם ישנן כאלו. אם הלכתם לרופא שיניים ויש לכם פצע בפה שאינו חולף או פצע שכואב , עדכנו את רופא השיניים שלכם כדי שיבדוק את זה. במידה ומדובר בנגע ממאיר, יש צורך להסיר אותו בניתוח. גילוי של הנגע בשלב מוקדם, יכול להסתכם בהסרתו, בעוד שגילוי מאוחר יצריך כנראה טיפולים כימותרפיים והקרנות.

 

תוכן עניינים
דילוג לתוכן