טיפול בכאב פנים ולסתות

ד״ר עמית שחם
אזור הפה והפנים הוא אזור שמלא בעצבים, כלי דם, שרירים, ריריות , סינוסים, שיניים, עצמות ומפרקים. בכל אחד מהם עלול להתעורר כאב, בין אם כאב נקודתי שמגיע וחולף, או כאב כרוני שנשאר. המטופלים לרוב לא מצליחים להבין מה מקור הכאב ולרוב חושבים שמדובר בכאבים הנובעים מהשיניים בעוד שבהרבה מקרים הכאב כלל אינו נוסע ממקור זה. מה שחשוב לדעת הוא שמרבית האוכלוסיה סובלת בשלב כלשהו בחייה מכאבים של הלסתות והפנים ומכיון שמדובר בתופעה כל כך שכיחה, ישנם פתרונות וטיפול תרופתי או אחר לכאבים אלו .

כאבים כרוניים באזור הפנים

אז מהם הכאבים הכרוניים הנפוצים ביותר באזור הפנים? הכאב השכיח ביותר הוא כאב שהמטופל חווה באזור שרירי הלעיסה והצוואר אך ישנם גם כאבים אחרים באזור הפנים שנובעים מסיבות נוירולוגיות בכלל וקשורים לעצב המשולש. במערכת הלעיסה עלולות להופיע הפרעות הפוגעות ביכולת לסגור לסתות או ללעוס מזון והפרעות אלו נמצאות אצל 5-12% מהאוכלוסיה. איך זה מרגיש כשיש הפרעות מסוג זה? כאבים וחוסר יכולת ללעוס את המזון כמו שצריך וגם חוסר יכולת לפתוח את הפנה באופן מיטבי.

כאב כרוני נוסף שהינו נפוץ הוא תסמונת הפה השורף. זוהי תסמונת שבה יש כאב כרוני באזור השפתיים והלשון, הכאב הוא ממש יומיומי ומפריע לתפקוד. תסמונת זו נפוצה יותר בקרב בנות המין הנשי מגיל 40 ומעלה. הסיבות לתסמונת הזו הן רבות החל ממחלות כגון סכרת, חוסר בויטמינים כמו אבץ, בעיות הורמונליות ועוד. מבחינת טיפול בתסמונת הזו, הוכח שדווקא טיפול cbt שהוא טיפול התנהגותי, יכול לעזור במקרים כאלו ואפילו סוג מסוים של כדורי הרגעה. ברגע שמופיע כאב כזה והוא הופך להיות כרוני באופן הפוגע בתפקוד היומיומי, חשוב מאד לגשת למומחה ברפואת פה ולסת שיידע לאבחן את הבעיה ויוכל להמליץ על טיפול תרופתי או אחר שיתאים לסוג הבעיה. באופן מפתיע, או לא, מסתבר שכאבים רבים בפנים ובלסת נובעים ממתח נפשי . כאשר אנו מתוחים שרירי הלעיסה קפוצים ומכווצים, אנו חורקים שיניים, לעיתים תוך כדי שינה באופן שהופך את זה ללא מודע עבורנו. הכאבים הנובעים ממקור נפשי מרגישים לעיתים כמו כאב שיניים ומקרינים אל מפרק הלסת ולכן חושבים פעמים רבות שהכאב קשור לשיניים בעוד הוא ממש לא. במקרה של כאבים הנובעים ממקום נפשי, הטיפול יתמקד בהיבטים הנפשיים-התנהגותיים ולא בטיפול בכאב עצמו לרבות טיפול התנהגותי-קוגנטיבי, פעילות גופנית שמורידה מתח ומרגיעה, פיזיותרפיה ועוד.

כאבים במפרק הלסת

בעיות המופיעות במפרקי הלסתות אינן כה נפוצות וחשוב מאד לטפל בהן. מקרים של הפרעה במפרק הלסת באים לידי ביטוי בקושי לפתוח את הפה וכאבים חזקים המקשים על התפקוד היומיומי.איך מטפלים בהפרעות מסוג זה? אפשר כמובן להשתמש במשככי כאבים אך זהו פתרון מקומי וזמני ולא פותר את סיבות השורש. ניתן גם לטפל בפיזיותרפיה אך אם גם זה לא עוזר, ישנה אפשרות לפעולה של שטיפת מפרקי הלסת המבוצעת על ידי כירורג פה ולסת תחת הרדמה כללית ואז שימוש בסד לילה למספר שבועות. בהקשר למפרק הלסת, ישנן גם מחלות מפרקים דלקתיות שהן אמנם נדירות אך כאשר קורות, איכות החיים נפגעת עד מאד. במקרים אלו חשוב מאד שתהיה אבחנה בהקדם האפשרי על ידי רופא מומחה ובהתאם יהיה טיפול. ברוב המקרים של מחלות ראומטולוגיות במפרק הלסת, הטיפול הוא כירורגי בניתוח ארתרוסקופיה (זעיר פולשני) ובמקרים חריגים גם מחליפים את מפרקי הלסת.

לסיכום

כאשר יש כאבי לסת ופנים, חשוב ביותר לאבחן את המקור שלהם, האם פיזי או נפשי ולתפור את הטיפול המתאים ביותר. האבחנה צריכה להיעשות על ידי רופא המתמחה בפה ולסת ויידע במהירות לזהות את הבעיה

תוכן עניינים
דילוג לתוכן