השתלות דנטליות למחוסרי עצם

ד״ר עמית שחם

מדוע צריך בכלל השתלה דנטלית?

בעבר, אם היו עוקרים לנו שן או הייתה נופלת בשל מכה שקיבלנו או תאונה, היה מאד קשה עד בלתי אפשרי לשקם את הפה. כיום עם התפתחות הטכנולוגיה והחדשנות בכל עולמות הרפואה לרבות ברפואת שיניים, ישנו פתרון פופולרי שרק צובר עוד ועוד תאוצה והוא הפתרון של השתלה דנטלית. התהליך של השתלה הוא לרוב תהליך לא ארוך במיוחד , במהלכו כירורג הפה והלסת קודח חור בעצם הלסת, מחבר אליה בורג שהוא כמו שן חלופית ועליו מרכיב כתר. מתי התהליך הזה הופך להיות בעייתי ומורכב יותר? כאשר אין מספיק עצם לסת. במקרה כזה, אין לנו לאן לחבר את הבורג שעליו יושב כל מבנה השן החדשה ולכן צריך למצוא גם לנושא זה פתרונות.

למה בעצם חסרה עצם בלסת?

ישנן מגוון רחב של סיבות בגינן ישנו חוסר בעצם בלסת וחשוב שנכיר אותן על מנת לתת מענה הולם. הסיבה הראשונה היא דלקות שיניים. דלקת היא תהליך זיהומי שעלול לגרום לעצם בלסת להיות מדולדלת עד שעלולה להיעלם. גם עקירת שן הוא תהליך שבו העצם עלולה להיספג. לכן גם ישנם פתרונות של שיקום העצם מיד לאחר העקירה כדי למנוע מצב של היספגותה. גם נסיגת חניכיים הינו מצב לא אופטימלי העלול לגרום לאובדן שיניים בפה. במצב בו ינשרו שיניים בשל נסיגה כזו, גם העצם עלולה להידלדל. לבסוף, גם גיל מבוגר הוא סיבה לאובדן של עצם הלסת.

השתלת שיניים אצל מטופלים עם חוסר עצם לסת

אז מה עושים? רופא השיניים יכול להשתיל עצם במקומות בהם אין עצם בתהליך שמשתנה ממטופל למטופל. הקריטריונים החשובים הם המצב הבריאותי ומצב השיניים של המטופל מן הסתם, איזה חומר משתילים: האם עצם מייצור עצמי או עצם ממקור חיצוני ועוד.

היכולת להשתיל עצם תלויה גם במיקום הלסת. האם מדובר בלסת תחתונה או עליונה. לרוב בחלק הקדמי של הלסת העליונה יש מספיק עצם לעומת החלק האחורי של הלסת העליונה שם יש מגבלה בשל הסינוס המקסילרי. גם בגובה עצם של 5 מ״מ ניתן לפתור את העניין עם שתלים קצרים. יחד עם זאת, הטיפול התחזוקתי בשתלים קצרים מעט שונה ודורש מעקב לעיתים קרובות אצל רופא השיניים, וביקור אצל שיננית אחת ל-3 חודשים בדרך כלל . אם בלסת העליונה אין שיניים כלל, משתמשים בשיטת השתלה all on 4 שבה משקמים את הלסת כולה תוך שימוש ב-4 שתלים בלבד.  בלסת התחתונה –  בחלקה הקדמי כמו בלסת העליונה, לרוב אין בעיית עצם ואילו בחלק האחורי יש עצב שעובר בלסת ואם פוגעים בו בטעות בטיפול הוא יכול לשתק חלק מהתחושה שלנו בפנים. בלסת תחתונה שבה אין שיניים כלל, ניתן לשקם את הלסת באמצעות אותה שיטה שתיארנו בלסת העליונה all on 4.במהלך ההשתלה של העצם, רופא השיניים חושף את עצם הלסת ואז משתיל לתוכה עצם נוספת .

ישנה אופציה נוספת של שתלים זיגומטיים. אלו שתלים ארוכים יותר משתל רגיל , המחוברים לעצמות הלחיים בסמקום לעצמות הלסת. שימוש בשתלים אלו חוסך את השתלת העצם ומהווה פתרון לא פחות טוב משתלים דנטליים רגילים. אופציה שלישית היא שתלים שנקראים שתלי דיסקית או שתלים בזאליים. הם מחוברים מצידי החניכיים במקום מהעצם והם קצרים יותר מהשתלים הרגילים.

ההחלמה

ככלל, ההחלמה בתהליך השתלה כזה לוקחת זמן. בחלק מהמקרים ההחלמה תיקח כמה שבועות ובמקרים אחרים כמה חודשים.

לסיכום

כאשר חסרה לנו עצם לסת, בין אם מדובר בלסת התחתונה או בעליונה, ברוב המקרים ניתן להשתמש בטכניקות חדשניות שונות כדי לפתור את הבעיה. בחלק מהמקרים נשתמש בשתלים קצרים שאינם תלויים בעצם הלסת, וכאשר אין שיניים כלל, נשתמש בשיטת all on 4. בכל מקרה בו אנו נדרשים להשתלת עצם, מומלץ לפנות לרופא שיניים המתמחה בתחום שיוכל לתת לנו פתרונות מותאמים לבעיה הספציפית שלנו ולמצב הפה והלסת .

תוכן עניינים
דילוג לתוכן