חשיפת ניבים כלואים

ד״ר עמית שחם

מהו ניב כלוא?

רובנו מכירים שיני בינה כלואות וכנראה שגם הייתה לנו שן כזו בעצמנו ואפילו עקירה שלה שלרוב הייתה מורכבת וכואבת. שן כלואה משמעה שהיא אמורה לבקוע אך התהליך הטבעי אינו קורה מעצמו בשל שלל רחב של סיבות . ניב כלוא הוא משהו שלא רבים שמעו עליו. מהם ניבים? הניבים הם שיניים מחודדות הנמצאות בקדמת הפה במעבר בין השיניים הקדמיות לבין השיניים האחוריות . הניבים בוקעים בגיל צעיר יחסית בסביבות גיל 10 בלסת התחתונה ולאחר מכן כשנה-שנתיים מאוחר יותר הן בוקעות בלסת העליונה. ניבים כלואים הם תופעה נפוצה למדי ,ובייחוד הניבים הנמצאים בלסת העליונה. בד״כ רק ניב אחד כלוא. מדוע הוא כלוא? מסיבות שונות , ביניהן ניתן למצוא מקרים בהם הניב החלבי לא נושר ואז הניב הקבוע נכלא מתחתיו, הניב החלבי דווקא נשר אך זה קרה בשלב מוקדם מדי ואז כבר לא נותר מקום בשביל הניב הקבוע לבקוע, ובכלל אם השיניים צפופות מדי זה עלול לגרום לכך שלניב הקבוע לא יהיה מקום לבקוע.

מהן ההשלכות שגורם להן ניב כלוא?

במידה והניב כלוא זה יכול לגרום לתופעות שונות שעלולות להיות בעייתיות . למשל: אם הניב אינו בוקע בזמן הוא ממשיך להתפתח בתוך עצם הלסת וזה עלול לגרום לבעיות . במקרים אחרים, הניב הכלוא מפעיל לחץ על שורשי השיניים שנמצאות לידו ואז השורשים עלולים להיחלש ועלולה להיגרם תופעה הידועה בשם אנקילוזה בה הניב הכלוא ממש מתחבר עם עצם הלסת. כמובן שכליאת ניבים משמעה גם שהניבים לא יבקעו בחלל הפה. לניב יש תפקיד חשוב בשמירה על השיניים בזמן לעיסה וגם תפקיד במראה האסתטי של השיניים והפה.

טיפול למשיכה אורתודנטית של ניב כלוא

כדאי לנסות בהקדם האפשרי למשוך החוצה את הניב הכלוא. כל המתנה עלולה להסתיים בכך שהניב יישאר מקובע במקומו או יתאחה עם עצם הלסת (אנקילוזה), מצב אותו אנו רוצים למנוע בכל כוחנו. בשלב הראשון , רופא שיניים שהוא מומחה לחניכיים או כירורגיה של פה ולסת יפנה מקום בין השיניים לבקיעת הניב. לאחר מכן , הניב ייחשף באמצעות הרדמה מקומית. פעולה זו נעשית על ידי ביצוע חתך בחניכיים, מתלה לחשיפת השן, פינוי עצם מסביב לשן ואז חשיפה שלה. לאחר מכן מודבק עליה קוביה המחוברת לחוט מתכת. המטרה היא לנסות ולמשוך את הניב החוצה בצורה הדרגתית ולכן לא מדובר בטיפול חד פעמי או קצר, אלא בתהליך של כמה חודשים. שליפת הניב החוצה יכולה להיות קלה יותר או מורכבת , תלוי איפה נמצא הניב הכלוא ומה מצבו. מדוע זה תהליך שלוקח זמן? מכיון שהעצם צריכה להיספג כדי שהשן תוכל לנוע ואז נוצרת עצם חדשה במקום בו הייתה השן . תהליך ספיגה ובנייה לוקח זמן ולכן מדובר בדרך כלל בחודשים. ישנם גם מקרים בהם אין הצלחה בהבקעת הניב הכלוא. במקרה כזה , לא תהיה מניעה אלא לעקור את השן.

איך ניתן להימנע ממצב של ניב כלוא?

הדרך הטובה ביותר לנסות ולהימנע ממצב של ניב כלוא היא זיהוי מוקדם של הפוטנציאל לכליאה של הניב. מי שיכול לאתר ולזהות פוטנציאל כזה הוא רופא שיניים או אורתודנט וזה יכול להיעשות כבר בגיל מוקדם יחסית, בסביבות גיל 10. רופא המתמחה בנושא של ניבים כלואים יוכל להעריך אם המיקום והמנח של הניב תואם את גילו של המטופל, האם יש סיכון פוטנציאלי לכליאה של הניב והאם כדאי בשלב זה כבר לעשות התערבות כירורגית כזו או אחרת על מנת למזער את הסיכון.

תוכן עניינים
דילוג לתוכן