ביופסיה של נגע בפה

ד״ר עמית שחם
כשאנו חושבים על נגעים ובוודאי ממאירים, האיבר שעליו אנו פחות חושבים כבעל סיכון לנגע ממאיר, הוא חלל הפה. מסתבר שבפה יכולים להופיע מספר סוגים של נגעים: נגעים שפירים, נגעים טרום ממאירים ונגעים ממאירים. לכל אחד מסוגי הנגעים האלו יש טיפול ייעודי משלו, אבל מה שחשוב לדעת זה שאם נזניח את הנגעים, לא ניגש לבדוק אותם אצל רופא ונחכה שיחלפו מעצמם, יתכן שהנגעים הללו יתפתחו לגידולים ממאירים או לא ויסכנו את חיינו. כיום הטכנולוגיה ורפואת השיניים ההולכת ומתפתחת מציעים כלים לאבחון של נגעים ולאחר מכן לסילוקם מהפה.

מהי ביופסיה ומה עושים עם תוצאות הבדיקה?

ביופסיה היא בעצם בדיקה פולשנית בה לוקחים דגימה של הנגע, כלומר מהרקמות כדי לבדוק אותו ולאבחן האם מדובר בנגע שפיר או ממאיר. הסיבות לביצוע ביופסיה הן לרוב בדיקות קודמות שבהן אובחן כי יתכן שהרקמה אינה בריאה ותקינה. חשוב לציין כי בדיקת הביופסיה רק מצביעה בשלב ראשון על חשד לגוש ממאיר או התחלה של מחלה ממאירה ולכן כל עוד לא מקבלים את תוצאות הביופסיה, אין וודאות שאכן קיימת מחלה ממאירה כלשהי. בנוסף, הביופסיה מסייעת לרופאים, במידה וכן מדובר בנגע ממאיר, לאבחן את הנגע, מה גודלו, מיקומו המדויק לצורך בניית פרוטוקול טיפול. ישנם 3 סוגי ביופסיה המקובלים ברפואה: הראשון שבהם הוא ביופסית חתך בה מוציאים מהפה רקמת תאים קטנה באמצעות סכין מיוחד. הסוג השני של ביופסיה הוא ביופסית שאיבת מחט בה מכניסים מחט דקה לאזור והיא שואבת חלק קטן של הרקמה החשודה . הסוג השלישי והאחרון של ביופסיה הוא ביופסית כריתה בה כורתים גוש שלם .  את הביופסיה מבצעים בהרדמה חלקית והבדיקה אורכת כ-10 דקות למעט ביופסית כריתה המבוצעת בחדר ניתוחים ולרוב באמצעות הרדמה כללית ולא מקומית.התהליך אינו כואב למעט הדקירה של המחט עם חומרי ההרדמה, ואחרי כמה ימים כבר לא זוכרים שעברו פרוצדורה כזו. התוצאות של בדיקת ביופסיה מגיעות לאחר תקופה של עד שבועיים בד״כ. התוצאות מגיעות בדו״ח שמתאר את הממצאים הלא תקינים לצד תיאור של הממצאים שהם כן תקינים. המורכבות מתחילה במידה ומגלים שהנגע הוא ממאיר כי אז יש צורך בניתוח ובהסרת הנגעים מחלל הפה ולפעמים הנגעים אינם רק בפה אלא כבר מפושטים. גודל הגידול גם לו יש משמעות בהחלטה על היקף הניתוח. בגידול שגודלו עולה על 2 ס״מ, למשל, בודקים גם את הצוואר ובלוטות הלימפה לבדוק האם הגידול התפשט גם לאזורים הללו. אזור הפה הוא רגיש במידה ומגלים נגע ממאיר שם , היות ויש לכל חלק בפה תפקיד פיזי והסרתו עלולה לפגוע בתפקוד של המטופל. לכן בתכנון להסרת הנגע, חשוב לקחת בחשבון את נושא השיקום כדי לשחזר את האזור שהוסר. בכל מקרה, לאחר שמסירים את הנגע ושולחים אותו לבדיקה, יש צורך במעקב תדיר כדי לוודא שנגע שפיר לא הופך לסרטני , ובמקרה של נגע סרטני, שאין חזרה של הנגע או נגעים דומים.

מה חשוב לדעת בנוגע לבדיקת ביופסיה?

חשוב לדעת שישנן אוכלוסיות בסיכון שצריכות לעדכן את הרופא המטפל לפני ביצוע בדיקה כזו. למשל חולים במחלות לב וריאות, אנשים שנוטלים תרופות לדילול דם וכמובן קטינים נדרשים להסכמת ההורים כדי לבצע בדיקה כזו. ביופסיה מבצעים לא רק כשיש חשד לגידול אלא גם למעקב אחר טיפול מסוים. חשוב גם לדעת שאם ישנן תופעות לוואי לאחר ביצוע הביופסיה , למשל סחרחורות או כאבים, יש לפנות לרופא המטפל לביקורת ומעקב.

תוכן עניינים
דילוג לתוכן