קיטוע חוד השורש – אפיסקטומיה

ד״ר עמית שחם

השתלות דנטליות נהיה טרנד בעולם רפואת השיניים. פעמים רבות, רופאי שיניים ימליצו למטופלים לעקור שיניים ולבצע השתלה במקום , כאשר בעצם המגמה העכשווית ברפואת השיניים היא דווקא לנסות ככל הניתן להציל את השיניים הטבעיות ולשמר אותן במקום להחליף אותן בשתלים , תהליך מורכב, כואב שאינו תמיד נחוץ באמת. רופאים רבים ממליצים על עקירת שיניים והשתלה במקרים בהם נעשה טיפול שורש בצורה לקויה ובמקרים בהם הם מזהים דלקת סב חודית בקצה השורש. במקרה כזה, רופא שיניים מיומן ומומחה, יבצע טיפול שורש חוזר או שיקטע את חוד השורש ואז ינסה לבצע שיקום של הכותרת, אבל רופאים רבים ממליצים על עקירת שיניים. חשוב להכיר את השיטות החדשניות שישנן בתחום זה , שאם משתמשים בהן אפשר להציל שיניים שיכולות להשתקם ומונעים צורך בהשתלות יקרות וכואבות. התהליך של השימוש בטכנולוגיות אלו הוא פשוט באופן יחסי במידה ופונים לרופא שיניים שיש לו את ההתמחות בלום זה.

קיטוע חוד השורש

כאשר מבצעים טיפול שורש, רופא השיניים אמור לסתום את השורש באופן שחיידקים לא יוכלו לשהות בתעלות השורש ולגרום לזיהום. יחד עם זאת, לעיתים הטיפול לא נעשה בצורה מדויקת ומקצועית מספיק , ואז עלול להתפתח זיהום בתעלות השורש מה שמוביל לדלקת בקצה השורש. המטופל הסובל מדלקת כזו יחווה כאבים ואף נפיחות  ואם לא יבוצע טיפול שורש חוזר בהקדם, המטופל עלול למצוא את עצמו מגיע למצב של סיבוכים רפואיים חמורים יותר הכוללים ספיגת עצם, דלקות כרוניות ועוד. אם נגרם נזק גם לשורש עצמו אין ברירה אלא לעקור את השן. לעיתים המקרה של דלקלת בחוד השורש אינו קשור לטיפול שורש שלא בוצע כיאות , אלא דווקא לבעיה אנטומית שקשורה למטופל העצמו, בה קצה השורש של השן עקום או מפוצל. במקרה כזה, ההמלצה הרפואית היא לטיפול קטיעת חוד השורש או בשמה המקצועי אפיסקטומיה. בעבר ביצעו טיפולים כאלו שלא היו מוצלחים במיוחד אך כיום, באמצעות ניתוח כירורגי זעיר פולשני, אחוזי ההצלחה עלו דרמטית ועומדים על כ- 90%.

איך מבוצע קיטוע חוד השורש? (כירורגיה אפיקלית)

קיטוע חוד השורש מבוצע באמצעות שימוש משולב של לייזר ומיקרוסקופ. היתרונות של שימוש בלייזר ברורים. העובדה שלא משתמשים בסכין מנתחים הופכת את ההחלמה למהירה וטובה הרבה יותר ומונעים את תופעת נסיגת החניכיים המתרחשת פעמים רבות לאחר ניתוח שאינו לייזר. מכיוון שמבוצע רק חיתוך זעיר של חוד השורש, הרקמות מסביב אינן נפגעות . ישנו גם טיפול לייזר שמשתמשים בו בדיו מיוחד כדי לבדוק מה כמות החיידקים ואז באמצעות הלייזר ניתן לחטא ולטהר את האזור מהחיידקים מה שבאופן מיידי מעלה את רמת האפקטיביות וההצלחה של התהליך. התפירה בתהליך זה המטופל בלייזר היא תפירה עם חוט נספג תוך כדי שימוש במיקרוסקופ וזה מאיץ את הריפוי בצורה טבעית. הלייזר גם משמש להפחתת הכאב אצל מטופלים ומונע אפשרות של נפיחות או כאבים חזקים מאד ולכן החזרה לשגרה מהירה יחסית.

אחרי הטיפול

לאחר סיום הטיפול בלייזר, הרופא המטפל יתן לכם הנחיות שיסייעו לכם בחזרה לשגרה וישמרו על הצלחת הטיפול. אחת ההנחיות היא לבצע שטיפות פה , לעיתים יינתן גם טיפול אנטיביוטי וכמובן משככי כאבים במידה ואתם סובלים מכאבים. ובנוסף, הרופא יזמין אתכם לביקורת שבה יוצאו גם התפרים ולאחר מכן תוכלו לחזור לשגרה ותידרשו להיע למעקב אצל הרופא המטפל אחת למספר חודשים.

לסיכום

תמיד ישנה יותר מאופציה אחת לטפל בבעיות שיניים. הדבר החשוב ביותר הוא למצוא רופא המתמחה בתחום בו אתם רוצים שיטפל בכם, רופא המביא אתו  ניסיון במגוון רחב של פרוטוקולי טיפול ורופא המכניס למרפאה שלו טיפולים חדשניים ולא נשאר מאחור.

תוכן עניינים
דילוג לתוכן