שימור עצם לאחר עקירת שן

ד״ר עמית שחם
מי מאתנו לא עבר בימי חייו עקירת שן? עקירה היא אירוע שאינו זכור לרוב כאירוע נעים במיוחד ולאחריו צריך לקבל החלטה האם משאירים את החלל בפה כמו שהוא או שעושים שתל ועליו כתר כדי להשלים את השן. צריך לזכור גם שבמידה ומשאירים את המקום החסר בפה כפי שהוא , נוצר פעמים רבות תהליך בו משתנה מבנה הפה והשיניים בשל תזוזת שיניים. העצם הנותרת בפה לאחר ביצוע תהליך עקירה לרוב אינה רחבה מספיק ואינה גבוהה מספיק ואז זה יוצר קושי בביצוע שתל.

תהליך מניעת ספיגת העצם לאחר עקירת שן

כדי למנוע מצב בו העצם נספגת לאחר העקירה ואז אין מספיק עצם לטובת בניית שתל, ישנן כמה דרכי טיפול. הראשונה שבהן היא ביצוע השתלה מיידית . ההשתלה של השתל לרוב כוללת גם השתלת עצם ויש לה כמה יתרונות. ראשית, זהו תהליך נפוץ ומקובל כיום ולרופאי השיניים יש ניסיון בביצועו. שנית, בעצם ביצוע ההשתלה ביום העקירה, נמנעים מתהליך נוסף של ביצוע שתל ועושים את ההשתלה תחת ההרדמה שכבר קיימת וכשהמטופל נמצא כבר במרפאת השיניים. ביצוע שתל ביום העקירה גם לרוב מביא לקליטה טובה יותר של השתל. יחד עם זאת ולמרות ההמלצה, ישנם מקרים חריגים בהם לא נוכל לבצע את ההשתלה ביום העקירה. החריג הראשון הוא כאשר יש דלקת בשן המועמדת לעקירה. במקרה כזה, חובה לטפל טיפול אנטיביוטי בדלקת ורק לאחר מכן ניתן יהיה לשקול ביצוע שתל. השתלה כאשר יש מצב דלקתי עלולה לגרום לזיהום רציני ולבעיות נוספות בהמשך. החריג השני הוא כאשר נשארה מעט עצם והיא אינה מספיק יציבה כדי לקלוט שתל.

השתלת עצם

כאשר אנו עוקרים שן מחלל הפה, נוצר שקע בלסת. השקע הזה קרוי מכתשית .כאשר עוקרים את השן נוצר דימום במכתשית שלאחר מכן נקרש והופך לקריש דם שמאוחר יותר יוצר את התשתית של העצם והחניכיים. במצב של עקירת שיניים, חשוב לשמור על המכתשית כדי שלא תיספג ולכן אנו מבצעים שם השתלת עצם. ישנם שני סויגי השתלת עצם עיקריים. הראשון שבהם נעשה באמצעות חומר בייצור עצמי והשני תוך שימוש בחומר ממקור חיצוני. בואו נסביר כל אחת מהאופציות האלו.

השתלת עצם ממקור עצמי משמעה שרופא השיניים מלקט שבבים של עצם מאזור השן שנעקרה ומשתיל אותם. זוהי כמובן האופציה הטובה יותר היות וישנה סבירות נמוכה ביותר שהגוף ידחה את השתלת העצם הזו. ישנה אופציה נוספת להשתלת עצם מייצור עצמי והיא השתלה של דנטין טחון. אם עד לאחרונה היינו נפטרים מהשן שנעקרה ולא היה לנו בה כל שימוש, הרי שכיום משתמשים בשן שנעקרה מכיוון שהדנטין מורכב מחומרים שדומים מאד לחומרי השן ואז ההשתלה של דנטין מבטיחה קליטה מיטבית בדומה להשתלה של שבבי עצם.

השתלת עצם ממקור חיצוני גם כן אפשרית ויש בה שתי אופציות: הראשונה היא שימוש בעצם שמקורו בחיה. כמובן שהעצם היא מעובדת. האופציה השניה היא שימוש בעצם מלאכותית לגמרי המיוצרת במפעל. החיסרון הבולט של עצם ממקור חיצוני הוא מן הסתם הקליטה של עצם כזו בפה לעומת חומר טבעי מייצור עצמי. מצד שני, היתרון הוא שאין מגבלת כמות לחומר ממקור חיצוני בעוד שלא תמיד ניתן למצוא מספיק חומר עצמי

לסיכום

לא כדאי לחכות אחרי שמבוצע תהליך עקירה היות והעצם עלולה להיספג ובמקרה כזה יהיה קשה מאד עד בלתי אפשרי לבצע השתלה של שתל . ביצוע ההשתלה מייד עם ביצוע העקירה הוא מומלץ גם כי חוסך זמן וכאב נוספים וגם כי כאמור זה מונע ספיגה של העצם. עדיף תמיד לטפל בבעיה באופן מיידי על פני המתנה שתגרום למטופל להצטער מאוחר יותר על כך לא ביצע את התהליך מיד.

תוכן עניינים
דילוג לתוכן