על חריקת שיניים בלילה ולמה חשוב לטפל בכך בהקדם

חריקת שיניים, או ברוקסיזם, היא פעולה בלתי רצונית של הידוק או שחיקה של השיניים. חריקת שיניים לרוב מתרחשת במהלך השינה, אך יכולה להתרחש גם במהלך היום והיא נחשבת לנפוצה ביותר. אחת הסיבות העיקריות לחריקת שיניים היא מתח נפשי או חרדה. למעשה, זהו ביטוי פיזי למתח וללחץ שבו אנחנו נמצאים במסגרתו אנחנו מהדקים את השיניים אלו באלו או נועלים את הלסת.
תופעה של חריקת שיניים היא נפוצה, הן אצל ילדים והן אצל מבוגרים ולא בכדי, שכן החיים בעולם המודרני, בישראל ובעולם כולו, הם מלחיצים. אם עושים זאת תקופה ארוכה זה שוחק את תלוליות השיניים ואת זה קלינית ניתן לראות מיד.

כיצד משפיעה עלינו פעולה של חריקת שיניים?

המינוח המקצועי של תופעת חריקת השיניים הוא "ברוקסיזם". האקדמיה האמריקאית לכאבי פנים ולסתות מגדירה את הברוקסיזם כפעילות שרירית מחזורית של הלסת, פעולה שיכולה להתרחש בשינה או במהלך היום. פעילות רפטטיבית זו כוללת הידוק שיניים, חריקת שיניים ונעילת לסתות.
ישנם מקרים של חריקת שיניים שמוגדרים כקלים ויתכן ולא יצריכו טיפול. יחד עם זאת, ברוקסיזם חמור עלול להוביל לשיניים פגועות (שחיקת שיניים עד סדיקתן), כאבים בלסתות המקרינים לפנים וכאב ראש.
לדברי ד"ר עמית שחם, חריקת שיניים זו פעולה שאנחנו עושים בלי לחשוב ולרוב ללא מודעות כלל, במינוח מקצועי הפעולה היא פרא-פונקציונלית.

הגורמים לחריקות שיניים

נראה כי למספר גורמים יש תפקיד בהתפתחות המצב. הם כוללים גורמים פסיכו-סוציאליים כמו מתח, מצב רוח, מצוקה או עצבנות, גנטיקה, צריכת אלכוהול, קפאין ועישון. בנוסף, תרופות מסוימות המשמשות לטיפול בדיכאון, התקפים והפרעות קשב וריכוז (ADHD) עשויות להגביר את הסיכוי לחריקת שיניים.
חריקת שיניים ד''ר שחם עמית

אבחון חריקת שיניים

בדיקה קלינית.
בדיקת צילום פנורמי.

טיפול בחריקת שיניים - סד דנטלי

סד לילה – זהו מעין מגן פלסטיק (כמו מגן שיניים של ספורטאים).
אוכל רך
אסור ללעוס מסטיק
פיזיותרפיה
חימום הפנים
טכניקות של הרפיה
טיפול תרופתי
הזרקת בוטוקס לשרירי הלעיסה

איך יודעים מתי מטופל זקוק לסד לילה?

ד"ר עמית שחם: "במידה וחריקת השיניים מתרחשת לאורך זמן אז התלוליות נשחקות. דבר זה עשוי לפגוע במפרקים ואת זה אנחנו יכולים לראות בקלות בצילום פנורמי. לכן, הצעד הראשון בבדיקה הוא צילום פנורמי. במידה והמטופל מגיע במטרה להתקין סד לילה אנחנו בודקים אם יש שינוי גרמי בפה, כלומר למעשה שינוי בעצמות הלסת. שינוי גרמי מצביע על חומרה יתרה. במידה ורק התלוליות של השיניים נשחקו ניתן להתקין סד לילה. מדובר במנשך שמרים את הלסת ב-2 מילימטר. בכך הוא גורם למעין מתיחה של שרירי הלעיסה, ממש כמו שעושים מתיחה בספורט. כשהמטופל מתקין את הסד, הוא אינו יכול לסגור את הלסת עד הסוף ולכן הדבר מקל על שרירי הלעיסה ועל המתח שבו הם נמצאים.

"לא רבים יודעים, אבל יש ארבעה סוגים של שרירים שסוגרים את הלסת – בצד ימין ובצד שמאל, הם באים בזוגות – אלו השרירים שעובדים הכי חזק בגוף. שרירי הלסת פועלים כמו ערסל שמרים את הלסת בזמן לעיסה, כשכוח הלעיסה הוא של 80-90 קילו, ללא ספק שריר מאוד חזק יחסית לגודל שלו. אם תסתכלו על שרירי הזרוע או הירך, שהם גדולים, הם לא חזקים כמו שרירי הלעיסה. במצב של חריקת שיניים שרירי הלעיסה עוברים הגדלה של השריר, אפשר לראות את זה בזוויות הלסת, שהן מודגשות, שהשריר יותר 'נפוח'. זה כמו שמישהו שהולך לחדר כושר ועושה אימונים לניפוח שרירים. בשפה מקצועית זה נקרא היפרטוזיה".

לדברי ד"ר שחם, בבדיקה ניתן לראות קלינית שחיקה של שיניים, הגדלה של לחי, הדגשה של המראה המרובע של הלסת ובאמצעות צילום ניתן לבדוק אם יש שינוי גרמי במפרקי הלסת. "בודקים את פתיחת הפה של המטופל, שצריכה להיות 40-50 מ"מ. אנחנו בודקים איפה כואבים השרירים. פעמים רבות מגיעים אלי מטופלים שאינם יודעים בדיוק את מקור הכאב, כי השרירים פשוט תפוסים. לא פעם הם מתלוננים על 'קליקים' במפרק, זה מבהיל כי זה ליד האוזן ושומעים את זה חזק, זאת תזוזה של הסחוס שנמצא בקפסולה שעוטפת את המפרק. זה קורה כשהמפרק מחליק קדימה בפתיחת הפה, ראש המפרק מסתובב ומחליק קדימה,, אך הסחוס לא זז איתו. כאשר הסחוס שב למקומו שומעים קליק".

מהו טיפול בבוטוקס לשריר המאסטר?

ד"ר שחם: "שימוש בבוטוקס (רעלן הבוטולינום) מחליש את התכווצות השרירות על ידי חסימת העצב ועל כן הפך לשיטה יעילה עבור טיפול בחריקת שיניים. בדיוק כמו בטיפולי בוטוקס אסתטיים, גם כאן החומר משתק את השריר ומונע פעילות יתר שלו. למי שיש לו כאבים חזקים זה מאוד עוזר. השפעת בוטוקס ניכרת שבועיים לאחר ההזרקה, הוא משתק את השריר ומפחית את הכאבים".

זה טיפול שמחזיק לאורך זמן?

ד"ר שחם: "הבוטוקס משתק את השריר למשך כשלושה חודשים, לפעמים יותר. לצורך ההשוואה, כשמשתמשים בסד לילה, על מנת לראות שיפור ותוצאות צריך לעשות בו שימוש לפחות כחצי שנה".

תוכן עניינים
דילוג לתוכן